Wat wil de hedendaagse en bewuste consument vandaag op zijn bord? Het is een op zijn minst uitdagende vraag, die echter niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Vegetarisch, vegan, local food, clean label, aandacht voor allergenen, biologisch … het zijn al lang geen vluchtige hypes meer, maar trends die fabrikanten beter niet links laten liggen. Wat vast staat, is dat fabrikanten best rekening houden met de kritische consument. Nog meer dan in het verleden is die immers mee aan zet en stuurt hij/zij het ontwikkelings- en productieproces van (nieuwe) producten mee. Dat kwam duidelijk naar voren bij de inzendingen voor de Gouden Tavola 2022.
Innovatie is en blijft een doorslaggevend element bij de Gouden Tavola. Die vernieuwing manifesteert zich op veel verschillende vlakken: compleet nieuwe producten, andere gebruiksmomenten, originele toepassingen, nieuwe doelgroepen …
De wedstrijd Gouden Tavola verloopt in 2 fasen. In eerste instantie beoordelen minstens 3 verschillende aankopers het aspect innovatie op basis van een argumentatie en een productstaal. Daarna volgt een grondige jurering met tasting, waarbij alle facetten van het product of concept nauwgezet worden geëvalueerd. Na de eerste screening mochten 62 producten verder meedingen naar de felbegeerde Gouden Tavola.
Voeding komt via verschillende kanalen op ons bord terecht. In elk verkoopkanaal zijn de criteria voor vernieuwing verschillend. Een supermarkt hanteert andere maatstaven dan bv. een delicatessenzaak of een cateringbedrijf. De Gouden Tavola houdt hier rekening mee en deelt de wedstrijd op in 4 verschillende categorieën, namelijk Delicatessen, Retail, Foodservice en Traiteur/Traditionele Bediening. Dat vertaalt zich uiteraard in wie met de prijzen gaat lopen!
Wat is er uniek aan onze Crème brûlée :
Daarnaast heeft Food Revolution By Didess ook supermooie awards behaald :